Til Den Enkelte Behandler


Velkommen til TerapiJournal! TerapiJournal er et lille og enkelt journalsystem til logning af behandling og terapi af patienter. Selvom det er enkelt, er det dog samtidigt et kraftfuldt system, der er designet til at levere basis-funktionerne for journalføring og leve op til RAB-bekendtgørelsens regler om god klinisk praksis. Desuden er program-met designet med et fokus på bruger-venlighed. Derfor kan de mest almindelige aktiviteter udføres på få øjblikke og ved hjælp af ganske få klik.

Om Terapijournal

Terapijournal er på mange måder det ”lille” journal-system. Det er skabt til enkelte brugere, som ikke har behov for at dele journalsystem med kolleger. Det er enkelt og overskueligt. Programmet er prissat med henblik at være rimeligt til indkøb for en nystartet virksomhed.


Samtidigt er Terapijournal et komplet system til journalføring. Det håndterer et register over klienter, journalnoter, antegnelser og dokumenter tilknyttet klienten. Programmet installeres på egen computer, hvor information og data desuden lagres. Det er derfor ikke nødvendigt at forbinde til internettet, og der er ingen information, der lagres i skyen uden for brugerens kontrol eller godkendelse.


Programmet hentes ned fra hjemmesiden og kan installeres direkte. Der er en prøveversion, der lader behandlere bekendtgøre sig med programmet før en eventuel bestilling. Endvidere kan manualen hentes fra samme hjemmeside. Bestilling foretages desuden fra samme side.


Terapijounal er designet til at være:


  • Enkelt at lære
  • Nemt at bruge
  • Hurtigt
  • Sikkert
  • Alsidigt




Ofte Stillede Spørgsmål

Kan jeg prøve programmet, før jeg bestiller?

Sagtens! Det er bare at hente det ned og prøve det. Det er anbefalet, at du prøver, således at du kan vurdere, hvorvidt programmet kan stå mål med eventuelle forventninger inden, du bestiller. I princippet besidder den uregistrerede version den samme funktionalitet som den registrerede (med nogle få undtagelser), men et uregistreret program må kun benyttes på prøvebasis og har en begrænsning på, hvor mange klienter, der kan lægges i databasen.


Licensafgiften er lav. Hvad er ulempen?

Der er flere årsager til, at vi kan holde licensafgiften lavt nede. Ved at benytte frie og åbne standardkomponenter kan udviklingsomkostningerne holdes nede på et minimum. Der er lagt stor omhu i at programmet skal være nemt at anvende, hvilket gør at supportomkostninger begrænses. Sædvanligvis passer programmet sig selv, hvilket god software bør gøre. Man er velkommen til at prøve programmet inden en eventuel bestilling.


Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet registreringsnøglen?

Registreringsnøglen sendes i en mail, efter fakturaen er blevet betalt. Denne nøgle er personlig og bør opbevares på et sikkert sted, således at andre ikke kan registrere programmet i dit navn. Hvis man skulle miste nøglen, kan brugere med en serviceaftale bestille kopier uden ekstra omkostninger. Brugere uden serviceaftale vil blive opkrævet et administrativt gebyr.


Er der et årligt abonnement på programmet?

Der er intet årligt abonnement for at benytte programmet. Brugerlicensen er en engangsbetaling. Samtidigt oprettes en serviceaftale, der løber i et abonnement på 12 måneder ad gangen, som yder personlig hjælp og støtte til programmet. Efter det første år skal brugere selv bestille forlængelse af serviceaftalen. Den bliver ikke fornyet automatisk


Kan jeg få hjælp uden serviceaftale?

Man kan finde vejledende information på hjemmesiden, og der er en manual, der kan være behjælpelig. Personlig assistance kræver dog en serviceaftale. Brugere der har brug for hjælp udenfor serviceaftalen afkræves et konsultationshonorar. Serviceaftalen dækker ikke hjælp med problemer, der opstod inden aftalens oprettelse.


Hvor mange computere kan programmet installeres på?

Så længe programmet installeres af samme bruger, er der ingen begrænsninger på, hvor mange computere det kan installeres på. Den samme registreringsnøgle kan anvendes gentagne gange.

 

Hvordan opbevarer jeg data på eksterne kilder?

Hvis journaldatabasefilen skal opbevares på en ekstern kilde, kopieres denne fil ganske enkelt over til den eksterne kilde. Start derefter programmet og vælg at åbne journaldatabasefilen fra den eksterne kilde. OBS! Vær opmærksom på at USB-nøgler kan være mere fejlbehængte end harddiske, og at det derfor er ekstra vigtigt med sikkerhedskopier.


Kan flere brugere dele samme journaldatabase?

Nej. Flere brugere kan ikke benytte samme journal. Programmet er skabt til enkelte brugere, men flere personer, der arbejder sammen, kan naturligvis benytte programmet hver for sig.


Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt kodeordet til programmet?

Brugere med en gyldig serviceaftale kan få tildelt et tilfældigt kodeord for at komme ind i programmet. Log ind så hurtigt som muligt med det tilfældige kodeord og skift derefter til et nyt inden i programmet. Det tilfældige kodeord sendes via SMS til det telefonnummer, der blev oplyst ved bestillingen.


Kan jeg åbne en backup-fil?

Nej, en backup-fil kan ikke åbnes, da den er krypteret af sikkerhedsårsager. Den eneste måde at benytte en backup-fl på er at genstarte systemet.


Hvordan finder jeg hjemmekataloget?

Hjemmekataloget er den mappe, der indeholder brugerens mapper. F. eks. Dokumentmapper, billeder og skrivebord. Hvor den kan findes kommer man på, om man benytter Windows eller macOS.


I Windows: Åbn Stifinder og åbn derefter C-drevet. Find mappen ”Brugere” eller ”Users” og find derefter mappen med dit brugernavn.

I macOS: Åbn Finder. I menuen skal du vælge ”Hjem” eller trykke skift+cmd+h. Alternativt kan mappen findes ved at åbne mappen ”Macintosh HD” og derefter mappen ”Brugere” eller ”Users” og derefter finde mappen med brugerkontoens navn.